Referencie

V metropolách ako doma

Econic NGT ako distribučné vozidlo má u Holanďanov dobrý ohlas

Logistika Simon Loos Logistic použije 30 Econicov s motorom na plyn na zásobovanie v centre miest. Na hranici mesta tovar prevezme vozidlo s nízkym nástupom, lebo práve centrá miest sú silnou stránkou Econica. Z mnohých dôvodov.

Pomaly sa začína brieždiť do pondelkového rána, je 5 hodín. V centrále Simon Loos B. V. v holandskom Wognume vládne čulý ruch. Obchody v blízkom Amsterdame všetko predali a čakajú na nový tovar. Návesové súpravy manévrujú v areáli podniku. Obrovské nákladné vozidlo s nadmernou dĺžkou križuje dvor, zatiaľ čo Econic s dvojnápravovým návesom prechádza smerom k východu. Zvesti o výhodách tohto v komunálnej oblasti úspešného vozidla s pohodlným nízkym nástupom a vynikajúcou prehľadnosťou zjavne prenikli aj do mestského zásobovania.

Nevyhnutná: hospodárna ohľaduplnosť k životnému prostrediu

„Naši zákazníci majú v súčasnosti tri hlavné požiadavky na náš vozidlový park,“ hovorí Simon Loos, konateľ v tretej generácii. „Musí byť ohľaduplný k životnému prostrediu, súčasne by mal byť ohľaduplný k životnému prostrediu a napokon chcú zákazníci ešte aj ohľaduplnosť k životnému prostrediu.“ No podľa Loosa, vládcu 425 ťahajúcich a 645 ťahaných jednotiek, sa náklady vložené do požadovanej ohľaduplnosti k životnému prostrediu musia aj zaplatiť: „Od roku 2005 sme naše ťahače návesov, na dobrých 75 percent Mercedes-Benz, prestrojili na Euro 5. Pri obstarávaní najnovšieho prírastku sme – ako je to u nás tradíciou – zisťovali u našich zákazníkov, čo je pre nich najdôležitejšie. Pritom sa jednoznačne potvrdilo, že primárnou požiadavkou bola maximálna ohľaduplnosť k životnému prostrediu. Euro 6 sa zatiaľ nedodáva, takže sa sústreďujeme na EEV.“

Econic s pohonom na skvapalnený zemný plyn

Zásobovanie palivom zabezpečuje miestna čerpacia stanica s plynom – no Loos už plánuje nasledujúci krok. Na zvýšenie jazdného dosahu a užitočného zaťaženia holandská pobočka Mercedes-Benz s odbornou podporou inžinierov z Wörthu prerobila jeho vozidlá na skvapalnený zemný plyn. „Econic s LNG je teraz vybavený nehrdzavejúcimi nádržami z ušľachtilej ocele, ktoré sú ľahšie a majú väčší objem.“ Loos rozmýšľa o krok ďalej: „Uvažovali sme s našim odberateľom nad tým, že v budúcnosti budeme nespotrebované potraviny v špeciálnom zariadení spracúvať na bioplyn.“ Použitie Econica na bioplyn by bol prvým krokom k prevádzke bez emisií CO2.

„Nesmieme zabúdať na to, že v Holandskú už máme mnoho veľkomiest, ktoré obmedzujú vjazd pre vozidlá v nízkej triede Euro,“ dodáva Loos. „Možno očakávať, že podmienky na získanie povolenia na vjazd sa ešte sprísnia. To dáva Econicu s motorom na plyn ďalšie výhody.“ Podľa experta na logistiku distribúcia potravín prinajmenšom prechádza veľkými zmenami: „Blížime sa k zásobovaniu 24 hodín denne a 365 dní v roku. A to možno zaručiť jedine špeciálnymi vozidlami.“

Veľký dopyt po Econicu

Po úspešnom nasadení svojho prvého Econica s motorom na plyn Simon Loos objednal už 28 ďalších vozidiel. 23 ťahačov bude v budúcnosti ťahať návesy k obchodníkom. Niektoré vozidlá používa na priame doručovanie, iné zasa prevážajú návesy v rámci dlhých súprav. Okrem toho má Loos aj sedem dvojnápravových vozidiel vybavených chladiacim agregátom poháňaným motorom, ktoré používa v mimoriadne úzkych zónach s prísnymi nárokmi na hlučnosť. Súťaž vodičov o to, kto z nich bude môcť ako ďalší prejsť z konvenčného nákladného automobilu na Econic, sa už začala. A množstvo zákazníkov chce v budúcnosti pred svojím obchodom vidieť už len tohto čistého nízkopodlažného špecialistu. Slnko medzičasom dosiahlo vrchol. Zdá sa, že prvá vlna hladu obchodov v Amsterdame bola uspokojená. Zákazníci však nespia, zásoby v regáloch sa opäť stenčujú. Potravinová logistika je skrátka nepretržitá činnosť. Pre vodičov prvej zmeny sa deň končí. Nie však pre ich Econicy. Krátke odovzdanie dokladov, rýchle poučenie o nasledujúcom výjazde, otočenie kľúčikom a motor poháňaný plynom pokračuje vo svojej práci. Amsterdam nikdy nespí.

Technické údaje:

 
Podvozok Typ 1828 LSNGT 4x2
Motor Výkon 205 kW (279 k)
Emisná norma EEV
Zdvihový objem 6,9 litra
Max. krútiaci moment (Nm/min–1)
1 000/1 400
Prenos sily a hmotnosť Allison 6-stupňová
automatická prevodovka
Najv. príp. celková hmotnosť 18 000 kg