Lewis Hamilton pozoruje test modelu Mercedes-AMG Project ONE v aerodynamickom tuneli.
Želané video nie je momentálne k dispozícii. Skúste to ešte raz neskôr, prosím.
Znova si pozrieť

Mercedes-AMG Project ONE: technológia Formuly 1 určená na cestu

Mercedes-AMG Project ONE: technológia Formuly 1 určená na cestu

Svetová premiéra na autosalóne IAA

Svetová premiéra na autosalóne IAA

Na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte oslavuje Mercedes-AMG Project ONE svoju svetovú premiéru: dvojsedadlové koncepčné superšportové vozidlo prvý raz prináša najmodernejšiu a najefektívnejšiu hybridnú technológiu Formuly 1 takmer v nezmenenej podobe z pretekárskej dráhy na cestu a predstavuje vrchol jubilejných 50 rokov AMG. Predpokladá sa, že toto vysokovýkonné vozidlo s hybridným pohonom vyvinie výkon viac ako 1 000 k, jeho maximálna rýchlosť by mala presiahnuť 350 km/h. Toto koncepčné vozidlo kombinuje ohromný výkon známy z pretekárskej trate a technológiu hybridného pohonu Formuly 1 vhodnú na každodenné jazdenie s príkladnou efektívnosťou. To je celosvetovo jedinečné.

Jeden turbomotor a štyri elektromotory

Pohľad na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE z vtáčej perspektívy.
Pohľad na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE s otvorenou karosériou z vtáčej perspektívy.

Jeden turbomotor a štyri elektromotory

Vysokovýkonný pohon hybridného vozidla dobíjateľného zo siete Mercedes-AMG Project ONE pochádza priamo z Formuly 1 a vyvinula ho divízia Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe v úzkej spolupráci s odborníkmi na motoristický šport. Jeho súčasťou je vysoko integrovaná a inteligentne prepojená jednotka pozostávajúca z hybridného spaľovacieho motora preplňovaného turbodúchadlom spolu so štyrmi elektromotormi: jeden je integrovaný v turbodúchadle, jeden sa nachádza priamo pri spaľovacom motore a je spojený s kľukovým hriadeľom a dva ďalšie poháňajú predné kolesá.

Stredový motor umiestnený pred zadnou nápravou s otáčkami až 11 000 za minútu

Stredový motor umiestnený pred zadnou nápravou s otáčkami až 11 000 za minútu

Hybridný benzínový motor V6 s objemom 1,6 litra, s priamym vstrekovaním a elektricky podporovaným samostatným turbodúchadlom pochádza priamo z pretekárskeho vozidla Formuly 1 Mercedes-AMG Petronas. Na dosiahnutie vysokých otáčok sú mechanické pružiny ventilov nahradené pneumatickými. Hnací agregát zabudovaný v polohe stredového motora pred zadnou nápravou dokáže preto bez námahy dosiahnuť 11 000 otáčok za minútu, čo je pre cestné vozidlo momentálne jedinečné. Pre dlhšiu životnosť motora a možnosť použitia bežne dostupného benzínu Super Plus namiesto pretekárskeho paliva zostávajú maximálne otáčky na nižšej úrovni než pri Formule 1.

Jazdný výkon budúcnosti

Jazdný výkon budúcnosti

Už od začiatkov motoristického športu je snom inžinierov priniesť technológiu pretekárskeho športu na cestu. Mercedes-AMG teraz tento sen uskutočňuje na najvyššej úrovni.

Pohľad spredu na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

„Motoristický šport pre nás nie je všetkým. Čelíme tvrdej konkurencii a vyvíjame technológie, z ktorých budú neskôr ťažiť aj naše sériové vozidlá. Využívame pri tom naše skúsenosti a úspechy z troch majstrovstiev sveta konštruktérov a jazdcov, vďaka ktorým sme s projektom Mercedes-AMG Project ONE vôbec prvýkrát priniesli technológiu Formuly 1 aj na cesty,“ povedal Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars.

Pohľad zozadu a zboku na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

Koncepčné vozidlo poskytuje početné konkrétne podnety pre nasledujúci sériový model. „Hypervozidlo predstavuje najambicióznejší projekt, k akému sme sa kedy odhodlali. Zaznamenáva ďalší vrchol úspešného strategického vývoja Mercedes-AMG na značku výkonných a športových vozidiel. Project ONE kladie latku súčasnej technickej realizovateľnosti na novú úroveň a svojou kombináciou efektívnosti a výkonnosti predstavuje absolútnu špičku. Project ONE súčasne poskytuje pohľad na to, akým spôsobom sa bude v budúcnosti definovať jazdný výkon AMG,“ dodáva Tobias Moers, predseda vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.

Zázračné otáčky na prednej náprave

Zázračné otáčky na prednej náprave

Elektromotory na prednej náprave sú taktiež pravým zázrakom, pretože umožňujú dosiahnutie otáčok rotora až 50 000 1/min – pre aktuálny stav technického pokroku sú typické otáčky 20 000 1/min.

Pohľad spredu a zboku na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

Hnací agregát dosahujúci vysoké otáčky je navyše preplňovaný špičkovým turbodúchadlom. Výfuková turbína a turbína kompresora sú vzájomne oddelené, nachádzajú sa v optimálnej polohe smerom k strane výfuku a nasávania motora V6 a sú spojené hriadeľom. Na tomto hriadeli sa nachádza elektromotor dosahujúci výkon cca 90 kW, ktorý v závislosti od prevádzkového stavu dokáže roztočiť turbínu kompresora až na 100 000 otáčok za minútu – napríklad pri rozjazde alebo po zmene zaťaženia. Typické označenie Formuly 1 pre túto jednotku je MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Reaguje rýchlejšie ako atmosférický motor V8

Reaguje rýchlejšie ako atmosférický motor V8

Hlavná výhoda: turbo diera – čiže oneskorená reakcia po
zošliapnutí plynového pedála pôsobením zotrvačnosti veľkého turbodúchadla – sa
úplne eliminuje. Reakčná doba sa výrazne znižuje a je ešte
kratšia ako v prípade atmosférického motora V8.

Pohľad na kokpit vozidla Mercedes-AMG Project ONE.
Pohľad zozadu a zboku na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

Ďalším prínosom elektrického turbodúchadla je využívanie časti prebytočnej energie z prúdu spalín, ktoré v podobe generátora produkuje elektrickú energiu. Využíva pritom rekuperáciu na akumulovanie energie vo vysokovoltových lítium-iónových akumulátoroch alebo dodáva energiu ďalšiemu elektromotoru na zvýšenie výkonu. Tento elektromotor dosahuje výkon 120 kW, je umiestnený priamo pri spaľovacom motore a cez prevodovku s čelnými kolesami napojený na kľukový hriadeľ (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – aj to je technológia, ktorá vo Formule 1 zabezpečuje maximálnu efektívnosť a výkon.

Predná náprava s čisto elektrickým pohonom

Predná náprava s čisto elektrickým pohonom

Tepelná účinnosť spaľovacieho motora preplňovaného elektrickým turbodúchadlom (MGU-H) v kombinácii s elektromotorom napojeným na kľukový hriadeľ (MGU-K) dosahuje viac ako 40 percent. Toto je špičková hodnota, ktorú sa doteraz v sériovo vyrábaných vozidlách nepodarilo dosiahnuť. K tomu možno pripočítať ešte dva ďalšie elektromotory na prednej náprave, z ktorých každý dosahuje výkon 120 kW.

Cez redukčnú prevodovku sú spojené s prednými kolesami. Elektricky poháňaná predná náprava umožňuje individuálne zrýchlenie a pribrzdenie jednotlivých kolies, a tým individuálne rozdelenie krútiaceho momentu pre mimoriadne vysokú dynamiku jazdy.

Pôsobivé hodnoty zrýchlenia

Pôsobivé hodnoty zrýchlenia

Vodič môže použiť na rozjazd čisto elektrický pohon, pri ktorom hypervozidlo poháňajú najskôr iba elektromotory na prednej náprave a pri zrýchlení krátkodobo vypomôže elektromotor umiestnený na kľukovom hriadeli.

Pohľad zboku na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

Ak vodič prudšie zošliapne pedál a potrebuje vyšší výkon, pridá sa aj motor V6. So zvyšujúcimi sa otáčkami prejaví hnacie ústrojenstvo svoj plný výkon. Funkcia Pretekársky štart umožňuje dosiahnutie pôsobivých hodnôt zrýchlenia: na zrýchlenie z 0 na 200 km/h stačí menej ako šesť sekúnd. Ak vodič odtiahne nohu z plynového pedála a nechá vozidlo rolovať, systém prepne na elektrický pohon prednej nápravy a pri brzdení za normálnych jazdných podmienok rekuperuje až 80 percent energie, ktorá sa uloží v akumulátore.

Automatizovaná 8-stupňová prevodovka s ručným radením

Pohľad na interiér vo vozidle Mercedes-AMG Project ONE.
Pohľad zozadu na vozidlo Mercedes-AMG Project ONE.

Automatizovaná 8-stupňová prevodovka s ručným radením

Na prenos sily na zadné kolesá slúži 8-stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá bola úplne nanovo vyvinutá pre vozidlo Mercedes-AMG Project ONE. Je ovládaná hydraulicky a umožňuje ručné radenie pomocou radiacich páčok na volante alebo automatizované radenie. O spomalenie sa postará zdokonalená odľahčená vysokovýkonná keramická kompozitná brzdová sústava. Nízka hmotnosť znižuje neodpruženú hmotnosť, čím zvyšuje dynamiku jazdy aj agilnosť.

Inovatívne pruženie so zavesenými vzperami

Inovatívne pruženie so zavesenými vzperami

Vpredu aj vzadu sa používa viacramenná konštrukcia. Podvozok s nastaviteľnou svetlou výškou má niekoľko špeciálnych vlastností: obidve tlačné teleskopické vzpery pruženia sú umiestnené priečne k smeru jazdy. Inovatívne usporiadanie pružiacej/tlmiacej jednotky nahrádza funkciu a používanie bežného priečneho stabilizátora z rúrkového materiálu. Toto riešenie spoľahlivo zabraňuje nakláňaniu vozidla aj pri veľmi rýchlej zmene smeru jazdy bez pocitu nepohodlia. Celkové adaptovanie pružín a tlmičov bolo navrhnuté na dosiahnutie dokonalo vyvážených, ľahko ovládateľných a predovšetkým športových jazdných vlastností. Prispievajú k tomu aj náhon na všetky kolesá a vektorovanie krútiaceho momentu.

Pretekársky automobil so schválením nielen na cestné komunikácie

Pretekársky automobil so schválením nielen na cestné komunikácie

Mercedes-AMG Project ONE sa stane nielen pretekárskym automobilom s registráciou na cestné komunikácie, ktoré prináša na cestu aktuálnu hybridnú technológiu Formuly 1 a spája maximálny výkon na pretekárskych tratiach s bezproblémovou praktickosťou. Slúži aj na zhromažďovanie rozsiahlych poznatkov z oblasti techniky pohonu hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete a orientovaných na výkon, zdokonalených usporiadaní podvozka a vyspelejšej elektroniky vozidla, z ktorých budú ťažiť budúce sériové vozidlá AMG.

Pohľad zboku na Mercedes-AMG Project ONE s otvorenými krídlovými dverami.