Lewis Hamilton pozoruje test modelu Mercedes-AMG Project ONE v aerodynamickom tuneli.
Ľutujeme, želané video momentálne nie je k dispozícii. Skúste to, prosím, neskôr znova.
Znova si pozrieť

Mercedes-AMG Project ONE: technológia Formuly 1 určená na cestu

Mercedes-AMG Project ONE: technológia Formuly 1 určená na cestu

Svetová premiéra na autosalóne IAA

Svetová premiéra na autosalóne IAA

Na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte oslavuje Mercedes-AMG Project ONE svoju svetovú premiéru: dvojsedadlové výstavné super športové vozidlo po prvý raz prináša najmodernejšiu a najefektívnejšiu hybridnú technológiu Formuly 1 takmer v pomere 1:1 z pretekárskej dráhy na cestu a predstavuje vyvrcholenie jubilejných 50 rokov AMG. Predpokladá sa, že toto vysokovýkonné vozidlo s hybridným pohonom preukáže výkon viac ako 1 000 k, jeho maximálna rýchlosť by mala presiahnuť 350 km/h. Toto výstavné vozidlo kombinuje ohromný výkon prinesený z pretekárskej trate a technológiu hybridného pohonu Formuly 1, vhodnú na každodenné jazdenie, s príkladnou efektívnosťou. Jedinečné na svete.

Jeden turbomotor a štyri elektromotory

Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE z vtáčej perspektívy.
Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE s otvorenou karosériou z vtáčej perspektívy.

Jeden turbomotor a štyri elektromotory

Vysokovýkonný pohon hybridného vozidla dobíjateľného zo siete Mercedes-AMG Project ONE pochádza priamo z Formuly 1 a vyvinula ho divízia Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe v úzkej spolupráci s odborníkmi na motoristický šport. Jeho súčasťou je integrovaná a inteligentne prepojená jednotka pozostávajúca z hybridného spaľovacieho motora preplňovaného turbodúchadlom spolu so štyrmi elektromotormi: jeden je integrovaný v turbodúchadle, jeden sa nachádza priamo pri spaľovacom motore a je spojený s kľukovým hriadeľom a dva ďalšie poháňajú predné kolesá.

Stredový motor umiestnený pred zadnou nápravou s otáčkami až 11 000 za minútu

Stredový motor umiestnený pred zadnou nápravou s otáčkami až 11 000 za minútu

Hybridný benzínový motor V6 s objemom 1,6 litra, s priamym vstrekovaním a elektricky podporovaným samostatným turbodúchadlom, pochádza priamo z monopostu Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Na dosiahnutie vysokých otáčok sú mechanické pružiny ventilov nahradené pneumatickými. Hnací agregát zabudovaný v polohe stredového motora pred zadnou nápravou dokáže preto bez námahy dosiahnuť otáčky 11 000 za minútu, čo je pre cestné vozidlo momentálne jedinečné. Pre dlhšiu výdrž a používanie bežne dostupného benzínu Super plus namiesto pretekárskeho paliva zostávajú však vedome pod limitom otáčok F1.

Jazdný výkon budúcnosti

Jazdný výkon budúcnosti

Už od začiatkov motoristického športu je snom inžinierov priniesť technológiu pretekárskeho športu na cestu. Mercedes-AMG teraz uskutočňuje tento sen na najvyššej úrovni.

Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE spredu.

„Motoršport pre nás nie je všetkým. Čelíme tvrdej konkurencii a intenzívne vyvíjame technológie, z ktorých budú ťažiť aj naše vozidlá sériovej výroby. Staviame pri tom na našich skúsenostiach z troch majstrovstiev sveta Pohára konštruktérov a jednotlivcov, vďaka ktorým sme vôbec po prvýkrát priniesli technológiu Formuly 1 aj na cesty s projektom Mercedes-AMG Project ONE,“ povedal Dr. Dieter Zetsche, predseda správnej rady spoločnosti Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars.

Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE zozadu a zboku.

Koncepčné vozidlo poskytuje početné konkrétne podnety pre prichádzajúci sériový model. „Hypervozidlo predstavuje najambicióznejší projekt, aký sme si kedy predsavzali. Je ďalším vrcholom úspešného strategického vývoja spoločnosti Mercedes-AMG na trhu značkových výkonných a športových automobilov. Project ONE kladie latku súčasnej technickej realizovateľnosti na novú úroveň a svojou kombináciou efektívnosti a výkonnosti predstavuje absolútne referenčné vozidlo. Project ONE súčasne poskytuje pohľad na definovanie AMG „Driving Performance“ budúcnosti,“ dodáva Tobias Moers, predseda vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.

Zázračné otáčky na prednej náprave

Zázračné otáčky na prednej náprave

Elektromotory na prednej náprave sú taktiež pravým zázrakom, pretože umožňujú dosiahnutie otáčok rotora až 50 000/min – pre stav zodpovedajúci aktuálnemu technickému pokroku sú príznačné otáčky 20 000/min.

Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE spredu a zboku.

Hnací agregát dosahujúci vysoké otáčky je navyše preplňovaný špičkovým turbodúchadlom. Spaľovacia turbína a kompresor sú vzájomne oddelené, nachádzajú sa v optimálnej polohe smerom k výfuku a nasávaniu motora V6 a sú spojené hriadeľom. Na hriadeli sa nachádza elektromotor dosahujúci výkonu približne 90 kW, ktorý v závislosti od prevádzkového stavu dokáže roztočiť kompresor až na 100 000 ot./min – napríklad pri rozjazde alebo po zmene zaťaženia. Typické označenie Formuly 1 pre túto jednotku je MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Reaguje rýchlejšie ako atmosférický motor V8

Reaguje rýchlejšie ako atmosférický motor V8

Hlavná výhoda: turbo diera – čiže oneskorený nástup turbodúchadla po
zošliapnutí plynového pedála pôsobením zotrvačnosti veľkého dúchadla – sa
úplne eliminuje. Reakčná doba sa výrazne znižuje a je ešte
kratšia ako pri atmosférickom motore V8.

Pohľad na kokpit vozidla Mercedes-AMG Project ONE.
Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE zozadu a zboku.

Ďalším prínosom elektrického turbodúchadla je využívanie časti prebytočnej energie generovanej plynmi prechádzajúcimi výfukovým traktom, pri ktorom v podobe generátora generuje elektrickú energiu. Využíva pritom rekuperáciu na akumulovanie energie vo vysokovoltových lítium-iónových akumulátoroch alebo dodáva energiu ďalšiemu elektromotoru na zvýšenie náhonu. Tento elektromotor dosahuje výkon 120 kW, je umiestnený priamo pri spaľovacom motore a cez čelné ozubenie napojený na kľukový hriadeľ (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – taktiež technológia, ktorá vo Formule 1 zabezpečuje maximálnu efektívnosť a výkon.

Predná náprava s čisto elektrickým pohonom

Predná náprava s čisto elektrickým pohonom

Tepelná účinnosť spaľovacieho motora preplňovaného elektrickým turbodúchadlom (MGU-H) v kombinácii s elektromotorom napojeným na kľukový hriadeľ (MGU-K) dosahuje viac ako 40 percent. Toto je špičková hodnota, ktorú sa doteraz nepodarilo dosiahnuť v sériovo vyrábaných vozidlách. K tomu možno pripočítať ešte dva ďalšie elektromotory na prednej náprave, z ktorých každý dosahuje výkon 120 kW.

Cez redukčný prevod sú spojené s prednými kolesami. Elektricky poháňaná predná náprava umožňuje individuálne nezávislé zrýchlenie a brzdenie jednotlivých kolies, a tým individuálne rozdelenie krútiaceho momentu pre mimoriadne vysokú dynamiku jazdy.

Pôsobivé hodnoty zrýchlenia

Pôsobivé hodnoty zrýchlenia

Vodič môže použiť na rozjazd čisto elektrický pohon, pri ktorom hypervozidlo poháňajú najskôr iba elektromotory na prednej náprave a pri zrýchlení krátkodobo vypomôže elektromotor umiestnený na kľukovom hriadeli.

Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE zboku.

Ak vodič prudšie zošliapne pedál a potrebuje vyšší výkon, pridá sa aj motor V6. So zvyšujúcimi sa otáčkami prejaví hnacie ústrojenstvo svoju plnú silu. Funkcia Pretekársky štart umožňuje dosiahnutie pôsobivých hodnôt zrýchlenia: na zrýchlenie z 0 na 200 km/h stačí menej než šesť sekúnd. Ak vodič odtiahne nohu z plynového pedála a využíva zotrvačnosť, systém prepne na elektromotor na prednej náprave a pri brzdení za normálnych jazdných podmienok rekuperuje až 80 percent energie, ktorá sa akumuluje v akumulátore.

Automatizovaná 8-stupňová prevodovka s ručným radením

Pohľad na interiér vo vozidle Mercedes-AMG Project ONE.
Pohľad na Mercedes-AMG Project ONE zozadu.

Automatizovaná 8-stupňová prevodovka s ručným radením

Na prenos sily na zadné kolesá slúži úplne nová 8-stupňová prevodovka s ručným radením, vyvinutá pre model Mercedes-AMG Project ONE. Je ovládaná hydraulicky a prepínať ju možno manuálne, použitím radiacich páčok na volante, alebo automatizovane. O spomalenie sa postará zdokonalená vysokovýkonná keramická kompozitná brzdová sústava s optimalizovanou hmotnosťou. Nízka hmotnosť znižuje neodpružené hmotnosti, čím zvyšuje dynamiku jazdy aj agilnosť.

Inovatívne pruženie so zavesenými vzperami

Inovatívne pruženie so zavesenými vzperami

Vpredu aj vzadu sa používa konštrukcia niekoľkých ramien. Nastaviteľné zavesenie podvozka má niekoľko špeciálnych vlastností: obidve zavesené teleskopické vzpery pruženia sú umiestnené priečne k smeru jazdy. Inovatívne usporiadanie pružiacej/tlmiacej jednotky nahrádza funkciu a používanie bežného priečneho stabilizátora z rúrkového materiálu. Toto riešenie spoľahlivo zabraňuje nakláňaniu vozidla aj pri veľmi rýchlej zmene smeru jazdy, bez pocitu nepohodlia. Celkové adaptovanie pružín a tlmičov bolo navrhnuté na dosiahnutie dokonalo vyvážených, ľahko ovládateľných a predovšetkým športových jazdných vlastností. Prispievajú k tomu aj náhon na všetky kolesá a vektorovanie krútiaceho momentu.

Pretekársky automobil so schválením nielen na cestné komunikácie

Pretekársky automobil so schválením nielen na cestné komunikácie

Mercedes-AMG Project ONE sa stane nielen pretekárskym automobilom so schválením na cestné komunikácie, ktoré prináša na cestu aktuálnu hybridnú technológiu Formuly 1 a spája maximálny výkon dosahovaný na pretekárskych tratiach s bezproblémovou každodennou využiteľnosťou. Slúži aj na zhromažďovanie rozsiahlych poznatkov z oblasti techniky pohonu hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete orientovaných na výkon, zdokonaleného návrhu podvozka a vyspelejšej elektroniky vozidla, ktoré zužitkujú budúce sériové vozidlá AMG.

Pohľad zboku na Mercedes-AMG Project ONE s otvorenými krídlovými dverami.