Typ 180/190: pontónový Mercedes

V auguste roku 1953 bolo s typom 180 predstavené prvé osobné motorové vozidlo značky Mercedes-Benz, ktoré disponovalo karosériou s pontónovým tvarom. Pre pontónovú nadstavbu, ktorá sa po prvýkrát objavila v USA v roku 1946, boli charakteristické plne integrované blatníky a hranatý pôdorys.

Sesterský model, typ 190, bol predstavený v marci 1956. S výkonom 75 koní bol vybavený výrazne silnejším motorom (v porovnaní s 52 koňmi série 180).

Fakty

Konštrukčný rad

W 120, W 121

Obdobie výroby

1953 – 1962

Karosérie

Sedan (4-dverový)

Počet kusov

437 310 sedanov a 5 653 šasi s čiastočnou karosériou

Pontónový Mercedes vo výrobnom závode v Sindelfingene.

Prehliadka pontónového Mercedesu vo výrobnom závode v meste Sindelfingen (typ 180 a typ 220 v zmesi), 1953. Fotografia znázorňuje, že Daimler-Benz sa stal sériovým výrobcom.

Technický vývoj


Pontónová nadstavba

Technický vývoj


Pontónová nadstavba

Výsledkom tejto koncepcie bol nielen nižší odpor vzduchu a hluk vetra, ale aj oveľa priestrannejší interiér.

Ďalšou novinkou v histórii osobných motorových vozidiel Mercedes-Benz bolo, že karoséria bola navrhnutá ako samonosná a bola na pevno zvarená so systémom rám-podlaha.

Pohľad zhora na šasi typu 180.

Mercedes-Benz typu 180, 52 k, šasi, obdobie výroby: 1953 – 1957

Schematický obrázok: karoséria vozidla typu 180.

Mercedes-Benz typu 180, 52 k, schematický obrázok karosérie, obdobie výroby: 1953 – 1957

História


D: dieselové modely stále v kurze

História


D: dieselové modely stále v kurze

V januári 1954 bol konštrukčný rad 120 doplnený o typ 180 D, ktorý bol identický so svojím benzínovým sesterským modelom, s výnimkou dieselového motora prevzatého z typu 170 DS, 12-voltovej palubnej elektrickej sústavy a upraveného prevodového pomeru zadnej nápravy.

Pohľad zboku na vymontovaný motor modelu 180 D.

Motor Mercedes-Benz OM 636 VII – typ 180 D, 1954 – 1959

Model 180 D, ktorý bol obzvlášť obľúbený ako taxík, začal rozširovať dieselové motory do osobných vozidiel.

Model 180 D, ktorý bol obzvlášť obľúbený ako taxík, začal rozširovať dieselové motory do osobných vozidiel.

Typ 180 ako taxík na ulici v Hongkongu.

Rad taxíkov Mercedes-Benz v Hongkongu, 1958

V septembri 1958 bol program osobných motorových vozidiel rozšírený o druhý dieselový model, konkrétne o typ 190 D.

V septembri 1958 bol program osobných motorových vozidiel rozšírený o druhý dieselový model, konkrétne o typ 190 D.

1,9-litrový dieselový motor s výkonom 50 koní bol vyvinutý z benzínového agregátu zo série 190. Vyšší výkon a lepšia kultúra chodu v porovnaní so 180 D urobili z nového dieselového motora bestseller.

Pohľad zboku na vozidlo Mercedes-Benz typu 190 D.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 D, 1958 – 1959

Pohľad spredu na vozidlo Mercedes-Benz typu 190 D.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 D, 1958 – 1959

Pohľad zozadu na vozidlo typu 190 D.

Pohľad spredu na vozidlo Mercedes-Benz typu 190 D.

Zdokonaľovanie


Zdokonaľovanie od roku 1959

Zdokonaľovanie


Zdokonaľovanie od roku 1959

V auguste 1959 boli predstavené modernizované štvorvalcové modely 180, 180 D, 190 a 190 D. Prepracované typy, ktoré sa interne označovali ako 180 b, 180 Db, 190 b a 190 Db a ktoré boli z technického hľadiska nezmenené, prešli modernizáciou prednej i zadnej časti: plochšia kapota motora, širšia a nižšia maska chladiča, silnejšie nárazníky. Prepracované boli aj zadné svietidlá, ktoré boli po novom vybavené integrovanými reflektormi, rovnako ako v prípade modelov kupé a kabriolet. Ďalšie modernizačné opatrenia sa týkali usporiadania interiéru a slúžili na zlepšenie pasívnej bezpečnosti.

V auguste 1961 boli s typmi 190 c a 190 Dc predstavené dva úplne novovyvinuté štvorvalcové modely s karosériou so zadnou plutvou.

Typy 180 a 180 D sa ďalej vyrábali, ako takzvané modely, ktorých výroba bude už len dobiehať, avšak prešli ešte niekoľkými technickými zmenami, čo sa odrazilo na internom označení typov 180 c a 180 Dc.

Ukončenie výroby typov 180 c a 180 Dc v októbri 1962 predstavovalo pre Daimler-Benz ukončenie pontónovej éry po deviatich rokoch. Počas tejto doby bolo v meste Sindelfingen vyrobených celkovo 442 963 kusov typov 180 – 190 D, z toho 437 310 bolo sedanov a 5 653 podvozkov s čiastočnou karosériou.

Karosérie


Exteriér

Karosérie


Exteriér

Zatiaľ čo Mercedes-Benz vyrábal iba štvordverové sedany, karosárska spoločnosť Binz vyvinula rôzne varianty karosérií, napr. kombi, ktoré sa predávali prostredníctvom obchodníkov Mercedes.

Pohľad zboku na sedan typu 180.

Mercedes-Benz typu 180, 52 k, sedan, obdobie výroby: 1953 – 1957

Pohľad zozadu na vozidlo typu 180 a.

Mercedes-Benz typu 180 a, šasi s dvojdverovou čiastočnou karosériou

Pohľad zvnútra na sedan typu 180.

Mercedes-Benz typu 180, 52 k, sedan, obdobie výroby: 1953 – 1957

Pohľad zboku na vozidlo typu 190.

Mercedes-Benz typu 190, obdobie výroby: 1956 – 1959

Pohľad zvnútra na vozidlo typu 190 D.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 D, 1958 – 1959

Pohľad zboku na vozidlo typu 180 Db.

„Pontónový Mercedes“ typu 180 Db, rok výroby: 1959

Pohľad zhora na vozidlo typu 180 b/180 Db.

„Pontónový Mercedes“ typu 180 b/180 Db, rok výroby: 1959 – 1961

Pohľad zboku na vozidlo typu 180 c.

„Pontónový Mercedes“ typu 180 c, rok výroby: 1961 – 1962

Pohľad zozadu na vozidlo typu 190 Db.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 Db, rok výroby: 1959 – 1961

Pohľad spredu na vozidlo typu 190 b.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 b, rok výroby: 1959 – 1961

Pohľad zozadu na vozidlo typu 190 b.

„Pontónový Mercedes“ typu 190 b, rok výroby: 1959 – 1961

Všetky podrobnosti o pontónovom Mercedese

Classic-M@RS (systém s multimediálnym archívom a systém pre rešeršovanie)

Pohľad na exteriér vozidla typu 180.

Všetky podrobnosti o pontónovom Mercedese

Classic-M@RS (systém s multimediálnym archívom a systém pre rešeršovanie)

Archívy Mercedes-Benz Classic strážia jedinečný poklad, v ktorom sa nachádza takmer 130 rokov automobilovej histórie.

Archívy Mercedes-Benz Classic strážia jedinečný poklad, v ktorom sa nachádza takmer 130 rokov automobilovej histórie.

Fázy vývoja


Vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Fázy vývoja


Vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Takto to pokračuje

Typ 190 c: „Mercedes krídlač“

Pohľad na exteriér vozidla typu 190 c.

Takto to pokračuje

Typ 190 c: „Mercedes krídlač“

Vrchol jednotnej karosérie v rámci značky Mercedes-Benz

Vrchol jednotnej karosérie v rámci značky Mercedes-Benz

Prehľad: história Triedy E

Koláž: vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Prehľad: história Triedy E

Pravidelne nové dokumentácie historických modelov: od 1931 do 2018