Stroke 8

V januári 1968 sa predstavila tzv. Nová generácia strednej triedy Mercedes-Benz. Od roku predstavenia je odvodená aj všeobecne platná prezývka Stroke 8.

Fakty

Konštrukčný rad

W 114, W 115

Obdobie výroby

1968 – 1973

Karosérie

Sedan
Kupé
Osemmiestny sedan
Šasi s čiastočnou karosériou

Počet kusov

1 919 056 celkovo, z toho
1 833 442 sedanov
67 048 kupé
9 895 osemmiestnych sedanov
8 671 šasi s čiastočnou karosériou

Technický vývoj


Diagonálna kyvadlová náprava

Technický vývoj


Diagonálna kyvadlová náprava

Najvýraznejším konštrukčným detailom nového modelu bola takzvaná „diagonálna kyvadlová náprava". Po prvýkrát tak disponoval sériový model značky Mercedes-Benz zadnou nápravou so šikmými ramenami. Dôkladný vývoj priniesol výrazne lepšie jazdné vlastnosti a to bez toho, aby došlo k zhoršeniu komfortu jazdy.

Pohľad zhora na nápravu vozidla Mercedes-Benz prezývaného Stroke 8.

Spodná strana sedanu Mercedes-Benz prezývaného Stroke 8 typu 200 – 250, 1967 – 1973.

Prehľad modelov


Šesť typov v pôvodnej modelovej palete

Prehľad modelov


Šesť typov v pôvodnej modelovej palete

Pôvodná modelová paleta sa pohybovala od modelu 200 D so štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 55 koní, cez modely 220 a 230, až po model 250 so šesťvalcovým motorom s karburátorom a výkonom 130 koní.

Špičkový model, typ 250 a jeho nástupca 280 a 280E, disponoval ako jediný dvojitým predným nárazníkom. Tým sa začali odlišovať šesťvalcové typy W114 už aj navonok.

Pohľad zboku na vozidlo typu 200 konštrukčného radu W 115.

Mercedes-Benz typu 200 konštrukčného radu W 115

Pohľad zboku na sedan typu 250.

Sedan Mercedes-Benz typu 250

Zdokonaľovanie a karosérie


Exteriér

Zdokonaľovanie a karosérie


Exteriér

Už v novembri 1968 sa program typov rozšíril o kupé modely 250 C a 250 CE. Bola to premiéra: po prvýkrát bola aj v strednej triede k dispozícii kupé verzia.

Osemmiestny sedan s rázvorom kolies rozšíreným o 650 mm a tromi radmi sedadiel, ktorý bol predstavený v decembri roku 1968, mal ešte exkluzívnejší charakter. Vyrobilo sa takmer 10 000 sedanov, ktoré sa používali prevažne v taxislužbách, cestovných a leteckých spoločnostiach, na konzulátoch či úradoch. Podiel dieselových osemmiestnych sedanov na úrovni takmer 78 % bol náležite vysoký.

Sedan a dlhý sedan boli v duchu tradície opäť dostupné ako podvozky s čiastočnou karosériou, ktoré boli výrobcami nadstavieb z Nemecka aj zahraničia prestavané na vozidlá záchrannej zdravotnej služby, dodávkové vozidlá alebo iné špeciálne vyhotovenia.

V apríli 1972 rozšírili typy 280 a 280 E modelovú paletu sedanov. Oba typy boli vybavené novonavrhnutým šesťvalcovým motorom, ktorý s karburátorom dosahoval výkon 160 koní a so vstrekovaním paliva 185 koní. Nové špičkové modely bolo možné rozpoznať aj bez typového štítka: okrem dvojitého predného nárazníka, ktorý sa používal v prípade typu 250, disponovali špičkové modely ako jediné sedany tohto konštrukčného radu zadným nárazníkom siahajúcim až k výrezom pre kolesá a dvoma koncovkami výfuku.

Pohľad zboku na kupé.

Kupé Mercedes-Benz

Pohľad zboku na vozidlo typu 280 C a 280 CE.

Mercedes-Benz 280 C a 280 CE, z roku 1972

Pohľad spredu na vozidlo typu 220 D a 230 D.

Mercedes-Benz typu 220 D dlhá, príp. 230 dlhá, 1968

Pohľad zboku na vozidlo typu 220 D dlhá.

Mercedes-Benz typu 220 D dlhá, príp. 230 D dlhá, 1968

Pohľad zboku na vozidlo typu 200, 220 D alebo 230 vo vyhotovení ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby.

Reklamná inzercia Mercedes-Benz: „V špeciálnom nasadení – Mercedes-Benz", Mercedes-Benz typu 220, 220 D alebo 230 ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby, nadstavba Miesen

Pohľad na exteriér vozidla typu 280 alebo 280 E.

Mercedes-Benz typu 280 príp. 280 E z roku 1972

Pohľad spredu na dve vozidlá typu 280 príp. 280 E.

Mercedes-Benz typu 280/280 E konštrukčného radu W 114

Všetky podrobnosti o vozidle prezývanom Stroke 8

Classic-M@RS (systém s multimediálnym archívom a systém pre rešeršovanie)

Pohľad na exteriér vozidla prezývaného Stroke 8.

Všetky podrobnosti o vozidle prezývanom Stroke 8

Classic-M@RS (systém s multimediálnym archívom a systém pre rešeršovanie)

Archívy Mercedes-Benz Classic strážia jedinečný poklad, v ktorom sa nachádza takmer 130 rokov automobilovej histórie.

Archívy Mercedes-Benz Classic strážia jedinečný poklad, v ktorom sa nachádza takmer 130 rokov automobilovej histórie.

Fázy vývoja


Vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Fázy vývoja


Vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Takto to pokračuje

Konštrukčný rad 123

Pohľad na exteriér vozidla Mercedes-Benz konštrukčného radu 123.

Takto to pokračuje

Konštrukčný rad 123

Úplne novonavrhnutá séria, ktorá bola technicky zameraná na Triedu S

Úplne novonavrhnutá séria, ktorá bola technicky zameraná na Triedu S

Prehľad: história Triedy E

Koláž: vývoj vozidla Mercedes-Benz Triedy E

Prehľad: história Triedy E

Pravidelne nové dokumentácie historických modelov: od 1931 do 2018